Perustaja- ja luova johtaja duo Mette & Rolf Hay
Perustettu Tanskassa vuonna 2002 HAY etsi uusia ja innovatiivisia tapoja vastata nykymaailman muuttuviin tarpeisiin. Perustajat ja luovat johtajat Mette ja Rolf Hay ovat sitoutuneet ajatukseen, jonka mukaan hyvä muotoilu on kaikkien oikeus. Perustajat ja luovat johtajat Mette ja Rolf Hay asettivat tavoitteekseen "luoda nykyaikaisia huonekaluja, valaisimia ja lisävarusteita nykyaikaiseen asumiseen maailman lahjakkaimpien, uteliaimpien ja rohkeimpien muotoilijoiden kanssa", toteaa Mette, mutta oli olemassa yksi ratkaiseva ero - hintatason oli oltava alan standardeja edullisempi.
HAY on aina pyrkinyt tekemään hyvästä muotoilusta mahdollisimman laajan yleisön saavutettavissa olevaa, ja missiomme on pysynyt muuttumattomana tänäkin päivänä.
Juuri tämä filosofia erottaa HAY:n muista designbrändeistä, se on asenne, joka tekee HAY:stä erityisen kutsuvan ja tuotteista, no, ne puhuvat puolestaan.
HAY:n designfilosofia ulottuu myös tuotteiden luomiseen arkielämän jatkuvasti kehittyviin tarpeisiin. Kehitys on usein hienovaraista ja tuskin havaittavissa, mutta viime vuosina on tapahtunut monia muutoksia tavassa, jolla käytämme asuintilojamme.
Kun perustimme HAY:n 20 vuotta sitten, halusimme kuroa umpeen kuilun kodin ja työn välillä siten, että halusimme luoda tuotteita, jotka toimivat molemmissa ympäristöissä. Tämä oli osa sitä, mitä HAY on ollut alusta alkaen, ja nyt kun ihmiset työskentelevät kotona enemmän kuin koskaan, se on entistäkin ajankohtaisempaa", Mette sanoo.
Tämä ajatus tulee kristallinkirkkaaksi, kun tarkastelemme tarkemmin HAY:n valikoimaa. Tuotteet ovat eklektisiä ja monipuolisia, kirkkaanvärisistä laatikoista tärkeiden asiakirjojen säilytykseen aina French bress keittimeen. Sohvista roskapaperiastioihin, mikään tuote ei ole poissa HAY:n suunnittelijoiden uudelleensuunnittelun piiristä.
Lisää leikkisä roiske väriä kotiisi Bonbon valaisimilla.
Mette vastaa yrityksen sisustustuotteiden valvonnasta. Hän kertoo, että yksi yrityksen ensimmäisistä asusteista oli Kaleido-tarjotin, jonka hän valmisti yhteistyössä ruotsalaisen Clara von Zweigbergkin kanssa.
[Kaleido Tray] oli tuote, jossa oli kaikki: HAY:n DNA. Se on värikäs, leikkisä, kaunis ja hyödyllinen.
"Tarjottimen monipuolisuuden ansiosta sitä voi käyttää korujen tarjottimena, työpöydän esineinä tai yksinkertaisesti koriste-esineenä." sanoo Mette. "Nykyään Kaleido-tarjotin on edelleen yhtä suosittu kuin se oli ilmestyessään, ja olemme iloisia, että olemme hiljattain julkaisseet sen uusissa väreissä. Uskomme, että hyvä muotoilu kestää aikaa, ja Kaleido-tarjotin on tehnyt juuri niin", hän jatkaa. Voimme nähdä tämän lähestymistavan pitkäaikaiseen muotoiluun suuressa osassa HAY:n valikoimaa, mallistot tuntuvat modernilta kunnianosoitukselta suurille muotoiluaikakausille.
HAY:llä on joukko maailman johtavia suunnittelijoita, jotka saavat inspiraatiota taiteesta, arkkitehtuurista ja muodista luodakseen ainutlaatuisia mallistojaan.
Meillä ei ole suunnitelmaa siitä, miltä suunnitteluprosessimme HAY:llä näyttää, ja haluamme pitää sen sellaisena, jotta mallistomme voivat kehittyä orgaanisesti, Mette sanoo.
Väristä on tullut HAY:n tunnusmerkki, mutta se ei todellakaan ole kaikkialla läsnä koko valikoimassa. "Kun työstämme mallistoa, käytämme väriä huolellisesti - jokaista tuotetta pidetään omana tuotteenaan ja sille annetaan nimenomaan oma värinsä", Mette toteaa.
"Joskus asiat saattavat alkaa tapaamisesta, joskus toimeksiannosta ja joskus onnekkaasta sattumasta..." hän jatkaa. HAY:n filosofian lähtökohtana on luoda tuotteita, joita asiakkaat eniten tarvitsevat, mutta jotka ovat yhtä lailla omaperäisiä ja varmasti kauniita. Tämä orgaaninen suunnitteluprosessi antaa heille vapauden tehdä juuri näin.
HAY-valikoima on värien, leikkisien muotojen ja erilaisten tekstuurien kaleidoskooppi. HAY:n muotoilussa on tuntoaistimus, ja tuotteet ovat kutsuvia, ja ne rohkaisevat ihailijaa ottamaan ne käteensä, kä äntämään niitä ympäri ja kokemaan kaikki puolet. On tietynlaista avoimuutta sijoittaa kotiin esineitä, jotka kerjäävät, että niitä pitää ottaa käteen ja leikkiä niillä, mutta mitä tervetullut koti tarkoittaa HAY:lle?
"Niin monet tekijät vaikuttavat siihen, mikä tekee kodista viihtyisän, mutta tärkeintä on persoonallisuus. Luonnollisesti kodin värit ovat minulle hyvin tärkeitä. Minusta kun näkee, miten ihmiset ovat ajan mittaan keränneet ja lisänneet tilaansa erilaisia esineitä ja huonekaluja, se tekee talosta kodin." sanoo Mette.
Väri voi siis tehdä talosta viihtyisämmän, mutta tyypillisesti skandinaavinen sisustus ei huuda värejä. Ajat ovat kuitenkin muuttumassa, ja esimerkiksi tänä keväänä pastellivärit ovat olleet suosittuja. HAY on varmasti yksi värikkäimmistä ja leikkisimmistä skandinaavisista designbrändeistä. Mettellä on meille neuvoja, kun haluamme tuoda elämäämme hieman enemmän väriä:
Minä sanoisin aina: Valitse vain se, mistä pidät. Persoonallisuus tuo väriä.
Yhteensopivat pastellinsävyt ja täydellisen leikkisät muodot ovat synonyymi merkille HAY.
HAY luo uudelleen arjen esineet luoden viihtyisän retrovaikutelman.
HAY:n lähestymistapa suunnitteluun on ainutlaatuinen. Huolellisesti kuratoidusta väriskaalasta arjen esineisiin, jotka inspiroivat heitä. Heidän muotoilufilosofiansa on aistittavissa koko valikoimassa, mutta ennen kaikkea heidän intohimonsa ja yhteytensä suunnittelemiinsa esineisiin on ilmeistä. Juuri tämä intohimo muotoiluun ja innovaatioon on avain HAY:n maailmaan.
Valokuvaus: Angeliqa Daldorph, HAY; Stailaus: Linnéa Axelson & Angeliqa Daldorph